Fülszöveg
Menekülünk
a szerelem elől, a tartós kapcsolat helyett egyre többször érjük be egyéjszakás
„egészségügyi” kalandokkal, újabban pedig a cybertér virtuális világával.
Kevesen veszik észre, hogy az e-mail, a blog, a Facebook, az SMS valójában
érzelmeink elmélyülése ellen is dolgozik. Isteni játékszerek, csak éppen
kifosztják magánszféránkat. Az Internet korában ugyanis sok millióan néznek
bele a lelkünkbe, vágyainkba, az én-te viszonyba. Látják és kommentálják. Az
intimitás odaveszett. Nincs többé közös titok, nincs többé szenvedély. Ami
maradt, az sok esetben csak tengődés, párkapcsolati nyomor. Nem érünk rá
szeretni, nem kellenek a kötöttségek. A szerelem nyűg lett. Csoda-e, ha
fokozatosan elsorvad?
Mi
áll e jelenség hátterében? Miért olyan vonzó a szingli életmód, az „új magány”?
Kizárja-e egymást a szexus és a szerelem? Miben rejlett Simone de Beauvoir,
Hannah Arendt vagy Lou Andreas-Salomé démonikus ereje? Lehet-e védekezni a
reklámképek kasztráló hatása ellen? Miben volt igaza Sade márkinak? Miért
paradox viszony a szerelem? Mit nevezünk „hideg regénynek”, és hogyan
forradalmasította a testről való beszédet Nádas Péter?
Ezekre
a kérdésekre keresi a választ Almási Miklós, aki legújabb kötetével azt is
bizonyítja, hogy pátoszmentesen, tudósként is lehet írni a szerelemről – mégis közérthetően
és élvezetes stílusban.
Kalligram
(2015)
164
oldal
keménytáblás
pszichológia
/ szexuálpszichológia
Kedvenc
idézeteim
1)
Az
emberek menekülnek a szerelem elől. (…) Civilizációs kütyük (e-mail, blog,
Facebook, SMS stb.) mind ellenünk, érzelmeink elmélyülése ellen dolgoznak, sok
millióan néznek bele lelkünkbe, vágyainkba, az én-te viszonyba, mert ragozható,
látható, kommentálható.
2)
A
felszín alatt ki-ki magányát maszkírozza.
Miért?
Mert a fiúk félnek a csajoktól. Népbetegség. Nem csak a srácoknál, a férfiaknál
is. Szoronganak. Hogy nem sikerül. Még jobban attól, hogy sikerül, komolyra
fordul, s jönnek a kötöttségek.
3)
Két
ember éli az életét külön-külön, ám mikor feltűnik valami távoli lehetőség,
hogy egymásra találjanak, nem kapnak utána. Megszokták azt, ami rájuk rakódott,
s ez jobb (kényelmesebb, elviselhetőbb), mint új sebeket szerezni.
4)
Persze,
köszönünk, s ígérjük, hogy majd megy telefon, s a jövő héten tuti összejövünk –
de egyszerűen nincs rá idő.
Nincs
rá idő? Csudákat! Nincs rá igény.
Csak
magyarázkodunk, és állandó vívóállásban élünk: védekezünk és támadunk, „mindenki
ellen”.
5)
Élni
kell – s csak azután lehetünk szerelmesek. Sakk-matt.
6)
(…)
Shakespeare nem magyarázza, hogy miért szeret bele egyik a másikba. Nincs ok. Minden
magyarázat fals lenne, ellaposítaná a csodát. Az életben ki-ki kutatja, mit és
miért szeret a másikban, de nem kap választ – mert a válasz mélyebben rejlik.
Nem „valamit” szeret a másikban, hanem őt.
7)
Tudomásul
kell vennünk, hogy a férfi-nő viszony legfőbb megrontósja a szexusban is érvényesülő
hatalmi viszony. Pedig tudhatjuk, hogy a szerelem csak hatalommentes viszonyban
tud kibontakozni.
8)
Hideg
társadalomban élünk, a hideg regények korát éljük. Hideggé vált a társas
érintkezés, a kapcsolatok egykori familiaritása (melegsége) elillant, s még
csak azt sem mondanám, hogy ezt az érzelmi jégkorszakot a válság hozta ránk,
mert jóval előtte alakult ki ez az individualista környezetkép, s ez a zombiszerű
lelki habitus.
9)
Balsorsunk
forrása és következménye, életminőségünk radikális lepontozása.
Gondolatok
Jó volt egy nem szirupos, cukormázas könyvet
olvasni a szerelemről, nem tele versekkel, meg csodás történetekkel, mint
amikben még bízunk gyerekként. Nem is arról szól, hogy nincs szerelem, mert van
szerelem, és van remény, hogy lehet a jövőben is, pusztán megmutatja azt, hol
hibázzuk el.
Szembeállítja Sade márkit és Goethe-t, a Filozófia
a budoárbant és Az ifjú Werthert. Mind a kettő személyes kedvencem, és utóbbit
mindenkinek, míg előbbit a kevésbé pironkodóknak ajánlom. Viszont én a
következőképpen gondolom: szerintem a társadalom, a külvilág, az elvárások egy
kalap alá véve, Sade márki stílusában vannak jelen. Ilyen a gazdasági
helyzetünk, a rohanó világunk, a megfelelési kényszer, az örök válaszutak, a
folyamatos harckészültség, a gyerek-kérdés. Nem lényeges a másik, csak te vagy
fontos, és egy halom olyan dolgot sulykolnak beléd – jelszó, hogy ez a jó, a
követendő -, hogy elfelejtjük, hogy mi, mint magánember, mint egy érző lény,
inkább Goethe vonalát képviseljük. Szeretnénk szeretni, szeretve lenni, minden
apró cseppjét kihasználni a vágyódástól egészen a beteljesülésig. De mivel nem
Goethe a jó irány, ezért magunkra erőszakoljuk Sade márkit, mássá válunk, utána
pedig kétségbeesve keresünk önmagunk után.
A másik, hogy nem azért baj az online világ, mert
kiírom magamból, ami a szívemet nyomja. Az is, de szerintem az nagyobb baj,
hogy ezt a felületet használjuk nyomozásra, ahelyett, hogy beszélnénk a
másikkal. Mondjuk szerintem szomorú, amikor a pasi úgy tudja meg, hogy ki van
dobva, hogy a lány visszavonta a családi állapotát, elrejtette azt, sőt,
törölte őt az ismerősei közül. Ez vezet kapcsolati, lelki elsivatagosodáshoz
szerintem.
Plusz, én még mindig nem tartom normálisnak azt a
kapcsolatot, amiben zsarolás van, vagy több szereplő, vagy az egyik fél
látványosan uralkodó, míg a másik szobanövény.
Sok kérdésemre választ találtam, sőt, a saját
kapcsolataimm problémáját is szépen kirajzolta előttem.
Egyetlen egy dolog volt, ami nekem nem is nem
tetszett, hanem idegen volt, hogy a könyv első fele remekül, lendületesen,
bármilyen olvasó számára tiszta, míg a másik fele szedett-vedett volt.
Különálló részek, meg is mutatom, de közben mégsem. Valahogy sem egymáshoz, sem
a korábbi fejezetekhez nem kapcsolódtak teljesen, mintha oda lennének csak
téve, hogy meglegyen az oldalszám. Azon is látszott ez nekem, hogy a könyv
második felében nagyon sok az idézett szöveg, aminek szerintem igazán akkor van
jelentése, ha az ember ismeri azt.
Bőven lekötött egy délutánra, és örök hálám azért,
hogy ebből is dolgozhatok majd, mert tele van jó, vagy éppen ijesztő
gondolatokkal.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése