Bolyongó 2.
Fülszöveg
A
huszonnégy éves Szepes Norbert évek óta járja Európát – amióta a sorsfonalát
szövő Nornák segítségével meghozta a döntést, hogy vándoréletet fog élni.
Csakhogy a világjárvány a pogány csavargót is kihívás elé állítja, így Norbi
kénytelen lehorgonyozni Berlinben. De nincs oka panaszra: imádja a munkáját, a
csajok körében is elboldogul, a lakótársa pedig a legjobb barátja. Norbi hiába
különc és tetovált, Európa bulifővárosában nála furább szerzetek is
megfordulnak; mint a félig buddhista zenész, Daxten, aki mágnesként vonzza a
magyar fiút.
Ám
Norbi régi szerelme, Farkas Míra Berlinbe érkezik, és felfordgatja a
mindennapjait: a lány rátalál a fiú gyenge pontjára, aminek köze van egy norvég
zenekarhoz, az arctetoválásokhoz és a lengyel erdőkhöz. És miközben a járvány
az utolsókat rúgja, egy megkerülhetetlen mozgalom is felüti a fejét, amely
árnyékként telepszik Norbiékra. Hiába robban be az éjszakai élet, Berlin
graffitivel telepingált falain olyan sorsdöntő változások hagynak nyomot,
melyekről Norbi istene, Tyr többet tud, mint bárki más.
Ciceró
Könyvstúdió Kft. (2022)
432
oldal
puhatáblás
ifjúsági
Kedvenc
idézeteim
1)
-Anikót
is kitöröltem az ismerőseim közül, ja. Egy perc néma csend a lelkiismeretemnek,
amit Fenrir rágcsál.
2)
Csak
egy utat választani könnyű. Talán veszélyes is. Felment a vágyaid felülvizsgálata
alól.
3)
Amit
nem tudsz elfogadni, változtasd meg. Amin nem tudsz változtatni, engedd el.
4)
Egy
lány sosem a tiéd – mormolta. – Te sem a lányé. Csak hálát adhattok, ha
életetek során rövidebb vagy hosszabb időre találkoztatok. Minden átmeneti,
Norbi. Nem kell görcsösen ragaszkodni dolgokhoz, elsuhannak az érzelmek, akár
felhő az égen.
Gondolatok
Most,
hogy tegnap este becsuktam a könyvet, olyanok a gondolataim, érzéseim, mint egy
jól irányzott savanyúság. Vegyesvágott. Annak ellenére vágtam a centit a
megjelenésig, hogy én a Bolyongónak nem kívántam folytatást. Nekem az úgy kerek
egész volt, rám volt bízva a folytatás, és most, hogy ott van a kötet végén,
hogy vége, úgy érzem, a lelki bolyongásomnak is vége, legalábbis, aki eddig
kísért az utamon, az magamra hagyott. Nehéz volt összeszedni a mondanivalómat,
miközben zombiként tekeregtem a lakásban.
Számomra
ez olyan, mintha a Bolyongó és a Rúnatánc idővonala összekavarodott volna. Az
előbbiben Norbi egy logikus személy, aki éretten gondolkodik, viselkedik, most
pedig rohangál két pont között, és hol így érzi magát, hol úgy, ebben a
kötetben inkább elveszett, mint az előzőben. Persze, a pandémia, a háború el is
vett tőlünk, hozzánk is adott valamit, változtattak rajtunk, viszont én úgy érzem,
a szerző feldolgozási folyamatát olvastam, csak éppen Norbin (és a többi
szereplőn) keresztül, aki szó szerint nem tudja, mit akar. Kivel akarja, s bár
egy kapcsolat is megkínozta, valahogy mégsem annyira Norbi, mint volt. A
fejlődése olyan, mintha visszafelé sült volna el, ahogy mondják is neki, most
éli a tiniéveit. S lehet, hogy ez így is van, így van jól. Akarva, akaratlanul,
mind bepótoljuk, amit elvesztegetünk, kihagyunk.
Anno
azt mondtam, a Bolyongó nagyon jó időben talált meg, talán most a Rúnatánc nem,
vagy pusztán, mint egy emberi kapcsolatban, egyszerűen elfejlődtünk egymás
mellett, máshol tartunk, máskor vagyunk. Az univerzum is úgy rendezte, hogy
eleinte nem volt időm olvasni, és tegnap is nehezen tudtam ráhangolódni, mindig
volt valami, ami félbeszakított, de annyira nem vonzott, mint az első rész.
Sajnálom, de nem tudom nem összehasonlítani a kettőt.
Gabeszt
hiányoltam végig, persze ott volt pótléknak Daxten, aki miatt kénytelen voltam
egy új csücsköt növeszteni a szívemre, és valahol Norbi és közte vagyok
lelkileg jól. Mikkóból többet kaptam, és jobban bele tudtam élni magam az ő
lelkébe is. Míráról nem változott a véleményem. Ádám volt a tipikus negatív
karakter, akit minimális beleérzés nélkül lehet utálni, mint antagonistát.
Norbi munkatársai és edzőtársai is képviselnek egy-egy gondolatvilágot,
továbbra is tetszetős, hogy egy-egy karakter végig karakterben marad, függetlenül
attól, hogy változnak körülöttük a dolgok. Reidun olyan semmilyen volt
számomra, ameddig csak sejtjük, hogy létezik, aztán arcot kap a gonosz, és
kinyílik a bicska a zsebemben.
A
témája aktuális, habár nekem már tele van a zacsim vele. Nyilván, én is, más is
máshogy dolgozza fel az elmúlt évek eseményeit, de nekem egyre inkább teher az,
hogy mi történik. Olvasni róla, mint alapját a véleményformálásnak, a szereplők
egymásra találásának vagy széthúzásának jó volt, de valahogy mégsem vágytam
olvasni róla.
Nem
tudom, hogy Norbi változása biztos jó-e így, vagy azért reagál a magánéletében
úgy, ahogy, mert pótlékot keres valamire, vagy nyomja a környezete, a világ
változásai, vagy minden hatással van mindenre (karma, ugyebár). Valakire a pánik,
a tehetetlenség jó hatással van, kreatív lesz, tenni akar, más látványosan
összeomlik. Állást kell foglalni, véleményt kell alkotni, beszélgetni,
vitatkozni, tenni. S van megint valaki, aki bár kívülről azt mutatja, teljesen
egyben van a világa, rendben van, belül mégis vihar tombol, mert épp
ugyanannyira fél, mint bárki más.
Azt
vallom, a nagy mindig ugyanúgy működik, mint a kicsi. Vagy a kicsi teszi úgy,
mint a nagy. Az ismétlődő minták kikerülhetetlenek. El kell tévedni, békét
találni, majd újra eltévedni. Csak nyilván, az egyén szintjén ez más, mint
mondjuk egy társadalomban. Talán ezért is van az, hogy Daxten karaktere közel
került hozzám inkább, mint Norbi. Ő az oszlop, aki körül fúj a hideg északi
szél.
Berlin
jó választás, mint a diktatúra és szabadság, háború és béke szimbóluma, ami
benne van a történelem idővonalában, a társadalmak dinamikájában és az ember
életében mindig.
A
fentiektől függetlenül, nem rossz regény ez. Szép az eszköztára, jól használja
azt, gördülékeny. Gondolkodásra késztet, talán feldolgozási útmutatónak sem
utolsó. Lehet önmagában, és második részként is olvasni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése