Vincze Ágnes: Kárrendezés


Fülszöveg

Ismered a viccet, amiben a negyvenes szingli nő megismerkedik egy pasival, majd mellrákot diagnosztizálnak nála, és alighogy meggyógyul, a pasi rákos lesz, aztán kilenc hónap múlva meghal? Nem? Nem csoda, mert ez nem vicc.

Azt mondják, a legjobb történeteket az élet írja, kérdés, hogy ez vajon egy jó történet? Lehet jó, egy olyan sztori, ami azzal kezdődik, hogy az egyik főhős meghal? Fel lehet dolgozni egy daganatos betegséget, a hűtlenséget, a párunk halálos diagnózisát, majd a gyászt? A Kárrendezés a szerelem és a búcsú regénye, kíméletlenül őszinte, megható és felemelő.

Vincze Ágnes regényei eddig Lana Millan írói álnéven jelentek meg az Athenaeum Kiadó gondozásában. Amikor a szerző beteg lett, épp egy fantasytrilógián dolgozott. Ha nem szól közbe az élet, vagyis a halál, most ennek a sorozatnak a befejező részét tartanánk a kezünkben, nem a Kárrendezést.

 

Szerző: Vincze Ágnes

Kiadó: Athenaeum (2022)

Oldalszám: 304

Műfaj: szépirodalom

keménytáblás

 

Kedvenc idézeteim

-

 

Gondolatok

„Sok idő telt el már az elejétől kezdve.

A parton sétálok hidakat keresve.

Papírra írtam minden kérdést, minden választ.

A tengerbe dobtam, miután palackba zártam.

 

Milyen messze jár?

Vajon hol van már?

Minden kérdés, minden válasz,

vajon hol van már?

Milyen messze jár?

Remélem te leszel, ki megtalálja.

 

Hadd mutassam meg az én világom,

ahol minden út véget ér.

Tudd meg álmaimban hol sétálok,

mondd el nekem te is, hol a tiéd.”

 

/Nomad: Az én világom/

 

Ez a Nomad szám jutott eszembe először erről a könyvről, szerintem bőven jól leírja, mit gondolok, mi játszódott le a fejemben.

 

Lehet valakinek az életét… nem is. A betegségét vagy a gyászát megkritizálni? Szabad egyáltalán? Nem úgy, mintha kritizálni szeretném, mert nem akarom. Igen, az élet írja a legjobb sztorikat, és valószínű utálva szeretnénk, ha nem elszenvedői lennénk, csak puszta befogadói.

Miután elolvastam, bőgtem jó pár órát, mert átszakított olyan gátakat, amikről én azt hittem, már régen magam mögött hagytam. Ha anno van ilyen könyv, amikor anyukám elment, nagyon örültem volna, mert tudtam volna, hogy nem vagyok egyedül. Ilyen szempontból hiánypótló, és egyben terápiás kötet.

A halál önmagában nem könnyed és szórakoztató. Megrendítő volt olvasni a saját történetét is, ahogy Ági küzd a rákkal, majd azok az oldalak még inkább, amikor a párja kálváriáját járja. Ott érezhetően neki szóltak a sorok, nem nekünk, és volt benne egy elemi düh és dac, ami ilyenkor velejárója a történetnek.

Persze, megvolt a szokásos humor, ami valahol enyhítette a feszített témát, mégsem éreztem úgy, hogy oldotta volna. Pont, amikor egy szomorú helyzetet viccel oldanánk, talán mosolygunk is, de belül tudjuk, ez mind álca.

Nagyon őszinte, azoknak szól / azokhoz szól igazán, akik valamilyen formában végigéltek egy ilyen életepizódot.

Már a nyitánynál megmutatja, hogy ez a kötet bizony nem lesz sétagalopp. Majd visszatekintünk, együtt merülünk egy kapcsolatba, amely baljóslatúan tart a jelenbe, amit még olvasóként is odáztam volna, nemhogy benne lenni.

Így is együtt sírtam, nevettem, izgultam és szorongtam a szereplőkkel, mert ez egy érzelmi hullámvasút.

Nem mellesleg, felböffent olyan kérdéseket, amikkel senki sem foglalkozik. Miért nincs terápiás segítség a betegnek, a hozzátartozóknak, vagy azoknak, akik éppen gyászolnak? Miért nincs rendes tájékoztatás? Egyáltalán, miért tabu a rák? Miért nem beszélünk róla? Miért nem tudunk vele mit kezdeni? – Ha csak ezekre gondolok, egyből felmérgelem magam.

Alapvetően azt gondolom, hogy minden tanít nekünk valamit. Hozzánk tesz, elvesz tőlünk. Tanulunk, fejlődünk, valami oknál fogva emberekkel találkozunk, történetekbe botlunk, nehézségeink akadnak. Még, ha a tanulópénz súlyos is, fel kell tudni állni, és tovább kell menni. Az úton nem kell elfelejteni, nem is lehet. De ez a csomó mindig megmarad, bárhová is tesszük. A kérdés az, mihez kezdünk vele?


Megjegyzések