„A
„royal slave” 50 árnyalata”
Legalábbis,
nekem ez jutott eszembe erről a filmről elsőre. Az utóbbi időben ráfüggtem a
Netflixre. Gyakorlatilag ész nélkül – akarom mondani, érzésre – válogatok a
filmek között. Így került az utamba a 365
nap című film is, ami mostanában kap hideget, meleget. Bár, inkább hideget.
Már
a Szürkeötven se váltott ki belőlem
fangörcsöt, pláne, amikor el is olvastam őket a becsület kedvéért. Valóban
ahhoz hasonló, bár inkább a szoft pornó irányába megy el. Félúton van A nimfomániás éa a Szürkeötven között. Mivel a könyv (Blanka Lipinska: 365 dni) nem jelent meg még magyarul, így
összehasonlításai alapom nincs. Viszont úgy nincs vele bajom, mint film. Van és
kész. Láttam, ennyi. Nem érintett meg egyáltalán.
Talán
a legszembetűnőbb különbségek:
-
a karakterek beleegyezésének az aktusba hiányzik, elég egyoldalú a dolog.
Egydimenziós benne minden.
-
a szexjelenetek szabadabbak, amiért A
nimfomániás jutott az eszembe.
Sajnos,
nem tudok elvonatkoztatni a Szürkeötventől.
A
történet abban kimerül, hogy adott Massimo (Michele Morrone), aki megörökli a merényletben elhunyt apjától a szicíliai
maffia vezetését. Laura (Anna Maria
Sieklucka), egy lengyel szállodában vezető pozíciót tölt be, kapcsolatát
rendezni érkezik párjával Olaszországba. Miután a férfi magára hagyja őt,
Massimo kapva kap az alkalmon. Elkábítja, elrabolja, majd közli vele, hogy 365
napot ad neki arra, hogy beleszeressen. Természetesen, a férfi semmi olyat nem tesz,
amit a nő nem akar (csak elrabolja, fogva tartja, taperolja, holott a nő nem
akarja, és teljes kontroll alatt tartja, nem találkozhat senkivel, jelszó, ez
szükséges óvintézkedés az ellenség miatt). Luxusban élnek, évődnek, egymásba
szeretnek, majd jön a dráma, a katarzis, majd a megdöbbentő, szomorú függővég.
A
könyv ugyanis trilógiának indult, szóval várható a folytatás.
Anno
már a Szürkeötvenre is azt mondtam,
hogy a szegény embernek rossz üzenetet közvetít. Jó kivárni és szenvedni. Egy
ember alapjaiban is megváltoztatható. A szerelem minden testi és lelki
fájdalmat kibír, áthidal és megér. Nos, ez a film ezt megspékeli némi
romantikusnak tűnő erőszakkal, mint mondjuk a durva aktusok, és a
Stockholm-szindróma népszerűsítésével, jobb színben való feltüntetésével.
Igazából
kb. 100 perc arról, hogy bármennyire is rossz, maradj benne, mert a végén
mindig jóra fordul, és maradj függője a partnerednek bármi áron.
Azt
inkább hagyjuk, hogy a szexjelenetek valódiak-e vagy sem. Egyszer pörgettem
vissza, hogy jól látom-e, amit látok? A mai napig nem tudom, de inkább fedje
homály.
Az
Alkonyat se volt százas. Az annak
fanficjéből született Szürkeötven egy
fokkal feledhetőbb lett. A 365 nap, ami az utóbbiból merít, pocsék.
Néha
nem elég egy extravagáns alibi, jelen esetben, hogy Massimo gengszter. Sem az,
hogy a női karakter semmilyen, hogy bele tudd élni magad. Sem az, hogy egy
Top10-es hapsi a csábító.
A
sztori langyi. Jobb, mint a Szürkeötven,
de álomszerű katyvasz. Az érzelmek és a testiség között egyenlőséget von. A
párbeszédek középszerűek. A két karakter közti viszony se árnyalt, minden van,
ahogy van. Massimo variáció egy témára, Laura idegesítő és szenvtelen.
Valaki
mindig dominálni akar, a női fél nevetségesen gyerekes. Alapvetően a szavak és
a tettek sincsenek szinkronban. Nulla színjátszás, de legalább él a vászon,
még, ha nem is úgy, ahogy azt elvárnánk. Másrészt, hol lengyelül, hol olaszul,
hol angolul beszélnek.
Barbara
Bialowas és Tomasz Mandes rendezése és a forgatókönyvírók hibája valahol ez az
egész.
A
vége érdekes, de a játékidő megöli az élményt. Nem romantikus, de nem is dráma.
Az elsőt nem így képzelem el, a másodikhoz mérten túl teátrális. Nem erotikus,
nem izgalmas, inkább felszínes és profán.
Ékes
példája a súlytalanságnak, amikor valaki bort iszik, de vizet prédikál. Olyan
ez, mint egy üvegpohár. Átlátszó és üres. Porfogónak talán még jó lesz.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése