Szerintem
még sosem volt olyan könyv, ami ennyi ideig üldözött volna. Mindenhol ezt
láttam. Ha átmentem valakihez, akinek a polcán ott csücsült, ez volt az első,
amit megláttam. Ha bementem egy boltba, akkor tuti, hogy ezt böktem ki elsőnek.
Fülszöveg
CLEVELAND,
2003. A regény elbeszélője a kollégiumi diákok tipikus sodródó életét éli, ám
találkozása Emilyvel mindent megváltoztat. Szerelmük mély, életre szóló
kötelék. Amikor majdnem elveszíti a lányt, olyan döntést hoz, amely
kitörölhetetlen nyomot hagy mindkettejük sorsán: beáll a hadseregbe.
A
következmények megrázóak. Szanitécként Irakba vezénylik, az ottani körülmények
pedig sokkolják. Katonatársaival szipuznak, marokszám nyelik a
fájdalomcsillapítókat, és pornót néznek. Sokan közülük elesnek a harcokban.
Amikor végül hazatér, a poszttraumás stressz szindróma uralja az elméjét és az
életét. Ráadásul az amerikai Középnyugaton ekkor söpör végig az ópiátok új
generációja, és ebből már Emily sem tudja kivonni magát – mindketten heroinfüggők
lesznek.
Ahogy
anyagi hátterük gyengül, az elvonási tünetek erősödnek – az egyetlen lehetséges
kiútnak a bankrablás tűnik. A pokol újabb, ismeretlen körei tárulnak fel
előttük, és messze még az út vége…
Nico
Walker börtönbüntetése közben, saját élményei alapján írta ezt a megrendítően
nyers, sötét humorral átszőtt, ugyanakkor érzelmes regényt, amely kíméletlen
beszámoló Amerika szívének árnyékos kamráiból.
Eredetileg: Cherry
(2018)
Szerző: Nico Walker
Kiadó: Libri Könyvkiadó
Kft.(2019)
Fordította: Mesterházi
Mónika
Oldalszám: 365
Műfaj: kortárs / életrajzi
/ dráma
puhatáblás
Kedvenc idézeteim
1)
Néha
rosszul érzem magam a kutya miatt. Azt mondtuk: Lesz egy kutyánk, és nem
leszünk többé drogfüggők. Úgyhogy szereztünk egy kutyát. De maradtunk
drogfüggők. És most drogfüggők vagyunk, kutyával.
2)
Szomorút
dugni, mint halottat dugni: egészséges ember nem erre vágyik.
3)
Melankolikusan
éreztem magam, de megnyugtatóan melankolikusan. Az élet el volt baszva, de én
rendben voltam. Ennyit tudtam. A sors meg a sors. A szívem tele volt, és az
élet értékes.
Gondolatok
Valamiért
éreztem, hogy ezt el fogom olvasni, viszont nem gondoltam, hogy ennyire
fancsali képpel fogom letenni. Elsőre az jutott eszembe, hogy olyan, mintha egy
B-vonalas Pop, csajok, satöbbit olvasnék.
Csak Nick Hornby könyve jól van megírva. Aztán eszembe jutott a Még egy nap a paradicsomban című film,
és talán ehhez van a legközelebb. Utána felböffent bennem, hogy inkább egy Trainspottingba kevert A beépített huligán (könyv, író: James
Bannon). Ha ezeket a halmazokat nézem, nekem a Kopasz ezeknek a
keresztmetszete.
Számomra
még mindig furcsa, hogy gyakorlatilag manapság bármit ki lehet adni, és ha a
szerző szavainak hiszünk, akkor ez volt a legjobb változat. Döcögősen indul, az
egész darabos, viszont egészen a végéig van egy lendülete, és a semmiből
egyszer csak ott terem a vége, a köszönetnyilvánítás, és azt érzem, hogy ennek
nincs vége. Félbehagyott, ráadásul a legrosszabb ponton.
Alapvetően
nem reménytelen az írói stílus, és a szerkesztő megjegyzései is segítik a
megértést, de van egy hiányérzetem. Valami ebből a kötetből hiányzik.
Valószínűleg a vége.
Egészen
kiábrándító a történet. Az is, ahogy a szerző önmagáról beszél, hogy semmit sem
ér, roncs, nulla. Az élete semmivel sem értékesebb vagy érdekesebb, mint a
kutyagumi. Ez a hangulata pedig a regény egészére kiterjed. Ahogy ír a
szerelméről, a magánéletéről, a katonaságról. Mondjuk, aki így vélekedik
magáról, az máshogy nem is tudja látni az amúgy sem felhőtlen környezetét.
A
párbeszédek nagy része szörnyű. A szerkezetével vannak problémáim, mert már
élőbeszédben sem szeretem azt a részletességet, amikor ő mondta, de én azt mondtam,
mire ő azt mondta, hogy mondta, hogy mondta.
Akkor
már inkább legyen E/1., vagy E/3., és ne teljesen mesélő, inkább leíró.
Az
egész fogalmazás olyan, mintha bárkit leültetünk egy tollal és egy papírral, és
megkérjük, hogy írjon az elmúlt időszakáról. Ha van írói vénája, jó lesz, ha
nincs, akkor borzalmas, de minimum ez.
A
kötet gerince, a katonaság volt az, ami igazán lehozott az életről. A kiképzés
maga sem volt a főszereplőnk (narrátor) számára sétagalopp, és a katonaság kint
töltött része sem leányálom. Hogy szemet hunynak egymás bántása fölött. Hogy
nem érdekel senkit a mértéktelen drog- és pornófogyasztás. Hogy látod azokat
meghalni, akikkel együtt szolgálsz, netán a barátodnak bélyegzed őket. A tömény
erőszakot, amiben vastagon benne van a katonalét, nem lehet ép elmével kibírni.
Ha még olyan események átélője leszel, mint ami le van benne írva, egyáltalán
nem csodálkozom, hogy nem segít a pirula, meg az alkohol, hanem valami
keményebb kell.
Csak
ugye, ez egy idő után egy lefelé tartó spirál lett, ami magával rántotta mind a
narrátort, mind Emilyt. Meg, gyakorlatilag bárkit, aki ebben a kötetben
szerepel.
De
a legrosszabb az egészben az, hogy rehabilitálni egyiket sem lehet már.
Normális ember sosem lesz belőlük, és számukra szinte semmilyen segítség
nincsen.
Nyilván
nem az összes veterán jut Nico sorsára, van, akinek szerintem szomorúbb, vagy
rosszabb a sorsa.
Hiába
tudja az ember, hogy mit vállal. Nem. Nem tudja. Az ott derül ki, amikor már
késő.
Pont
ezért nehéz ez az olvasmány. Nekem nem volt sokkoló, vagy tömény, egyszerűen
egy történet egy kisiklott életről. Lehet olvasni belőle olyan dolgokról, amikről
fogalmunk sincs, és felhívja a figyelmet azokra a problémákra, melyek háborúk
és a katonaság kapcsán előfordulnak.
Az
egész pont annyira szikár, gépies és szögletes, mint az ember, aki írja. Ez nem
az ő hibája. Ilyenné vált. De ez átvezet egy másik gondolatra, amit most nem
fejtenék ki.
Vannak
a témában jobb alkotások, de nem sajnálom, hogy a polcom tagjává vált.
Képek forrása:
origo.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése