A borzongás lapjai – a horrorirodalom


A legtöbb ember a környezetemben olvas és/vagy ír. Ha megkérdezem, mit, akkor a horror elő szokott kerülni, és, ha azt is megkérdezem, kit, akkor tízből kilenc ember Stephen Kingnél tovább nem lát horror témában, mintha csak ő létezne. Igaz, az egyik legnagyobb név a műfajban, de nem az egyetlen.
Úgy gondolom, aki szereti a műfajt, szeretne ezzel ismerkedni, vagy ilyen stílusban írni, annak nem csak egy szerzőnél kellene leragadnia, hanem témájának mestereit is ildomos megismerni.
Minthogy, a horror nem csak a sarokban nyikorgó szellem, a habzó szájú zombi vagy a folyton lebegtetni akaró bohóc.


Először is, határozzuk meg, mi a HORROR?
A horror középponti témája a félelem, célja a félelemkeltés. A horror nemcsak szürreális, vagy sötét, vagy gótikus, vagy mély, vagy provokatív. Nem csak az, amikor tocsognak a lapok a vérben.
A horror a lélekre hat. Borzongat, megijeszt, ha mélyebb, akkor tanít valamit magunkról, a problémáinkról. Igaz, mostanában inkább a filmekben hangsúlyos, de könyvekben is vannak olyan alapok, akik a mai napig hatással vannak a befogadókra.

A főhős általában szembenéz borzalmas, esetenként brutális történésekkel, és mindenképpen áldozat lesz belőle. Meghal, megőrül, vagy túléli. Nincs mindig győzelem, vagy happy end a történetekben.

Akkor…
A horror, mint műfaj már az ókorban megjelent, hiszen, ha visszagondolunk a mitológiákban tanultakra, akkor ott voltak igazán bizarr dolgok, mint amikor Prométheusz máját sas lakmározza minden nap, míg ő egy sziklához kikötözve tengeti mindennapjait merő büntetésből. Vagy, hogy a háromfejű kutya, Kerberosz Hádész birodalmának kapuját őrzi, míg Medúza kővé dermeszti a mit sem sejtő férfiakat.

S ha belegondolsz, akkor Mary Shelley Frankensteinjének alcíme a Modern Prométheusz. Párhuzamot vonhatunk a mitológiák és a horror között azon a vonalon is, hogy a háború, a túlvilág (és az attól való félelem) és a szörnyek is misztikus, sötét valamiknek számítottak a nem éppen a felebaráti szeretet oltárán.

S bár a horror alakjai mindig valami belső feszültséget hivatottak megjeleníteni; félelmeink allegóriái vagy az emberi természet mételyes formái, nem mindenki kimondottan a szórakoztatás vagy önterápia célján ontották magukból a történeteket. Voltak, akik szándékoltan riogatták az olvasóikat. Ilyen volt Horace Walpole, Matthew Lewis vagy William Backford. Tőlük számolhatjuk tulajdonképpen a dark fantasy és a weird fiction életét, mert sok műfajt kereszteztek a horrorral.

Utánuk érkezett Mary Shelley (Frankenstein) és Washington Irwing (Az Álmosvölgy legendája), illetve egy halom olyan alkotás, ami belefér a horror zsánerébe. Egészen Nathaniel Hawthorne A skarlát betű című művétől Robert Louis Stevenson Dr. Jeckyl és Mr. Hyde különös esetén át, Oscar Wilde Dorian Gray arcképéig. S akkor még nem beszéltünk H. G. Wellsről (A láthatatlan ember), Victor Hugóról (A párizsi Notre Dame), vagy Bram Stokerről (Dracula).

A Dracula hozott némi vérfrissítést a horror műfajon belül, mert ott már nem csak szándékolt riogatáson volt a hangsúly. Történet, filozófia, emberi mélység is került a történet mögé. A romantika, mint műfaj, az emberi lény gyarlóságának aspektusait tárta elénk, és ezt Stoker mesterien űzte, habár a Dracula folytatásai már korántsem durrantak akkorát, mint az első könyv.


A XX. század első fele adta nekünk a gótikus horror atyját, Edgar Allan Poe személyében. Az ő, és korábbi műfajtársai hatással voltak a kor novellistáira, mint H. P. Lovecraft, vagy Robert. E. Howard, akik egyértelműen a dark fantasy irányba tolták a műfajt. Komplexebb világokat hoztak létre kidolgozottabb karakterekkel. Gondolok itt Solomon Kane történeteire (Howard a Conannal lett ismert, Solomon történetei sokkal sötétebbek), vagy a Cthulhu-mítoszra.

A XX. század második felében viszont, a kitalált világok, sötét terek háttérbe szorultak. Egyrészt a befogadók is rengeteg rémes dolgon mentek keresztül a valóságban, mondhatni, a horror az élet részévé vált, így már nem nagyon volt kereslet a misztikus, sötét történetekre. Az írók inkább a személyhez vitték közelebb a műfajt, már nem világban, inkább egyénben gondolkodtak.

Megjelentek olyan alkotások, mint Stephen King Carrie-je, Robert Bloch Psycho-ja, vagy William Peter Blatty Az ördögűzője.
King például sokat merít a rémálmaiból, s a kötetei szörnyei inkább egy-egy félelem megtestesülései.


Őket követte Dean R. Koontz, Thomas Harris (Hannibal Lecter-történetek) és Clive Barker (Hellraiser), akiknek sajátos világlátásuk mutatkozott meg az általuk kidolgozott horror-univerzumokban. S persze, sokak kedvencének, Anne Rice-nak vámpírhistóriái is napvilágot láttak.

… és most
Úgy veszem észre, manapság nem a félelemkeltésen van a hangsúly. Igazán eredetit nem lehet alkotni a műfajban, mert az emberek inkább nézik. Könyvekben is inkább a drámai sorsok útmutatása lett a fő csapásirány.
Ebben az árban evickél Stephen King fia, Joe Hill, aki apja munkásságának örökét tárja a szemünk elé olyan köteteivel, mint a NOS4A2 vagy a Szarvak.


Neil Gaiman is rémálomszerűen írja dark meséit, melyek nem ijesztőek, inkább csak borsódzik az ember háta még olyan egyszerű meséitől is, mint a Farkasok a falban.

Mellettük azért szépen jönnek ki magyarul a horror képviselői, régiek és újak is, mint Jack Ketchum, és még azért nekem ide sorolandó Bret Easton Ellis Amerikai Psychója is, mert azért az eléggé brutális és beteges.


Itt is, mint minden műfajon belül manapság, már nem lehet újat létrehozni. A mai írók is a régiek történetein nevelkednek, tőlük merítik az ihletet, a lényeg az, hogy lássunk túl a véren, a harapáson, a lassan csoszogó pestisen, a vámpírokon, a vérszíváson. A lényeg a légkör, amit a szerző képes megteremteni.
A Bolygó neve: halál a mai napig nagy kedvencem, egy sci-fi horror, amiben a lények olyanok, amitől ráz a hideg. De most olvasom a Metro 2033-at, ahol olyan atmoszférát teremt az író, amitől olvasás közben fél szemmel mindig a hátam mögé nézek.

Egy szó, mint száz, ha horror témában keresgéltek, akkor a fent kiemelt neveket érdemes megismerni.

Megjegyzések

  1. Most tök hülyének érzem magam, hogy "horror-rajongó" vagyok, és még csak be sem tudom sorolni a könyveket a műfajba. Mármint tudom én, hogy nem vagyok jó irodalomból, de legalább abból az irodalomból lennék jó, amit kedvelek. Nekem valahogy minden valami túl más és sose gondolok rájuk horrorként. Nem is vagyok igazi horror-rajongó, csak rám fogták azok, akik még annyira sem értenek a horrorhoz, mint én. :'D

    Pl M. Shelley nekem mindig fantasztikusabb volt, mint rémtörténet (arról nem is beszélve, hogy sokkal többet mesél az emberekről, mint borzongató dolgokról - és most esett le, A parfüm főszereplője Frankenstein "szörnyére" emlékeztet, tudtam, hogy valahol már találkoztunk), Wells is mindig fantasztikusabb volt. Hugo túl romantikus volt, és Wilde is "kicsúszott" így a rémtörténetekből.

    Viszont meglepő módon Ray Bradbury-től olvastam "modern romantikus horrort" (1955-ből) - ami nálam a Poe-hoz hasonló horrort jelenti, de nem a lovecrafti értelemben tovább gondoltat, meg nem is a gótikus horrort, hanem azt, amiben már megjelenik a későbbi ('70-es, '80-as) évekre jellemző horror is és még a romantika elemei is, viszont nyoma sem volt a sci-finek, amitől féltem.

    Az Amerikai psycho nekem közelebb áll A nagy Gatsby-hez meg a Gépnarancshoz, mint a horrorhoz (Fitzgerald hatott is a szerzőre, és érzem is Ellis más műveinél is).
    A Hannibalt mindig a thrillerek közé soroltam inkább, mert a horrorhoz nekem több túlvilági dolog/atmoszféra/vér kell - annak ellenére, hogy nem köt le a vérengzés.
    És Kinget ezért szeretem annak ellenére is, hogy mennyire haragszom rá bizonyos dolgok miatt: nagyon jól keveri a horror elemeit.
    (A regényekben tapasztalt írói stílusát mondjuk nem is kedvelem, a környezetfelépítést gyönyörűen csinálja, de azonkívül jobban szeretek bizonyos fordításokat, mint az eredetit, mert olyan "semmilyen" - nincs egy jellegzetes, erős stílusa, amit az ember bárhol felismerne. Poe-nak pl nagyon jellegzetes a stílusa, Ellisnek és Stokernek is - utóbbit szerintem nem is lehet normálisan lefordítani, Poet meg lehet csak nem érdemes. Igaz ez már nem is a horrorhoz tartozik, csak arra írtam, hogy hiába elképesztően JÓ horror-író, nem tartom kiemelkedő írónak.)

    Amúgy nagyon tetszik ez a bejegyzés, sok időt megspóroltam volna, ha még a horror-könyvtár építése előtt lelek bárkit, aki ír róla. De még most is nagyon tetszik! Úgy örülök, hogy valaki ír olyan dolgokról, amik érdekelnek - Platónt dobtam félre ezért a bejegyzésért. :D
    (Ami lehet, hogy hiba volt mondjuk. :'D)

    Tanulság: több irodalomtörténeti művet kell olvasnom, ugyanis *borzasztóan* sokat kell tanulnom a rémtörténetekről...Na majd az lesz a következő áldozatom. :D

    Ui.: ha hülyeségeket írtam, bocsi, másfél hete hajnali fél négykor járok aludni, és lehet, hogy a fejemben volt értelme, de mikor leírtam, az értelme a fejemben maradt...majd újrapróbálom, ha kialudtam magam. x'D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mondjuk, ha a gondolatmenetedet követem, Bradbury is inkább sci-fi, mint horror. Legalábbis, többen ismerik a sci-fi munkásságát, mint a másmilyet. Amúgy, őt pont kihagytam, mert annyit agyaltam azon, hogy említés címén őt és még egy másik írót beletegyek-e, hogy addig-addig gondolkodtam, míg elfelejtettem.

      Illetve, nem feltétlenül horror ma az, vagy nem hívjuk annak, amit írtak. Ha választanom kellene a Dorian Gray és Az ovális arckép között, utóbbira tenném a voksom, viszont szerintem azért fér bele, mert a korban másként gondolkodtak ezekről a dolgokról, és valahol rémesek voltak. Az egyén lelkének feltárása is lehet horrorisztikus, Ellist ezért írtam bele, mert ott az elég elborult könyv, de se nem Lovecraft, se nem Poe.
      Igazából azt szerettem volna láttatni, hogy egyrészt egy elég tág téma, sok minden belefér, nézőpont kérdése. A másik fele pedig az, hogy tágítsam az emberek nézőpontját a témát illetően, hátha mást is felfedeznek maguknak, nem állnak meg csak Kingnél, mert nem csak ő létezik.

      Mindenkinek van gondolata arról, mi a horror, az alapján tud dönteni, ahogy te is levezetted, ki milyen a szemedben.

      Örülök, hogy tetszett a bejegyzés, legalább megérte egy csomó időt kotlanom rajta. :)

      Törlés
    2. Igen, ezért nem is olvastam Bradbury-t eddig, de ezek után kicsit bátrabban fogok a "sci-fi mentes" dolgai között nézelődni. :D

      Értettem, hogy miért kerültek bele bizonyos szerzők (mármint, ha átgondolom, teljesen logikus, hogy itt vannak), csak nekem eszembe se jutott volna így csoportosítani őket. Mondjuk mivel nekem nincs "érzékem" az ilyenekhez, igyekszem mindig szigorúan címkékhez tartani magam...

      Ha rajtam múlna minden horrort, krimit és thrillert (ha már átvette az irodalom a kifejezést) egymás mellé raknék "Rémtörténet" címszóval...Elvégre Poe is a detektívtörténetével kapta meg a középiskolai tankönyvben a rémtörténetek atyja elnevezést...(ami több okból is helytelen, de nem harcolhatok mindig az irodalomkönyvekkel)

      Amúgy ha valaki olyan "határozott elképzelésekkel" rendelkezik a könyveit tekintve, mint én, annak nem könnyű nézőpontot tágítani. Mármint én például tudom, hogy nem szeretem az újabbakat és gyakran időpocsékolásnak érzem, hogy valami modernebbet olvassak, amikor olvashatom azt is, amit szeretek.
      Ha az ember összehasonlítja, nagy a különbség műfajon belül, és szerintem érthető, hogy ha valaki Kinget kedveli, az nem fog nem tudom, Stokert olvasni (mert az "öreg" és "lassú"). Vagy aki Poe-t szereti, nem feltétlen fog belevágni az Amerikai psycho-ba (mert az nem olyan "szép").

      Mondjuk én próbálkozom néha, nem tudom, minek...Nem tudom elengedni az ilyesmit...Mindig megfogadom, hogy többet nem, de a kíváncsiságom mindig legyőz - meg nem akarok lemaradni, ha valami mégis tetszik...Lehet az új kedvenc szerzőmet halasztom el az előítéleteim miatt...:P

      Törlés
    3. Ha Bradbury tetszeni fog, érdemes Iain M. Banks íróval is ismerkedni. Ő sem csak sci-fit ír. Ha jól tudom, amiben benne van a nevében az M, az sci-fi, amiben nincs, az nem az. Tőle is A darázsgyár olyan, ami borzongató, pedig nem horror. De voltak jelenetei, amik hogy is mondjam… nehezek.

      Én is csak próbálkozom. A következő ilyen etap szerintem a fantasy lesz. De az még csak gondolati síkon mozog.

      Szerintem neked is a skandináv krimik tetszenének jobban. Van egy ilyen mögöttes megérzésem. Sötétebbek, viszont hangulatilag nem a modern fajtába sorolnám őket. Ha csak Jo Nesbore gondolok, vagy Jussi Adler Olsenra. Utóbbinál vannak érdekes csavarok és megoldások a Q ügyosztály sorozatában. Ebből sorozat is van. Én a sorozatok után olvastam el őket, a sorozatban sem, sem a könyvekben nem csalódtam.

      Úgy vagyok vele, hogy legalább próbálja meg, még, ha nem is tetszik neki. Értem, hogy horror irodalom fan valaki, de akkor ildomos legalább egy részletében olvasni a fentiekből, mert legalább lesz viszonyítási alapja, és lesz véleménye. Nem baj, ha nem tetszik.

      Jobb, ha valamibe belekóstolsz, és nem tetszik, mint ismeretlenül ítéletet mondani.

      Törlés

Megjegyzés küldése