Fülszöveg
„Mi
ez – A múlt vagy a jövő?”
1986.
április 26-án kezdődött Csernobilban minden idők legnagyobb
atomerőmű-katasztrófája. Az akkori szovjet vezetés titkolózása miatt a világ
napokig szinte semmit sem tudott róla…
A Nobel-díjas fehérorosz írónő két
évtizedet szánt a téma feldolgozására. Beszélt olyan emberekkel, akiket rögtön
a katasztrófa után a helyszínre rendeltek, és a legveszélyesebb munkákat
végeztették velük. Beszélt özvegyekkel, akiknek csak a kitüntetések és az
oklevelek maradtak. Beszélt azokkal, akik az erőmű közelében, a paraszti
Atlantisszá vált Poléziában éltek – aztán bedeszkázták a kútjukat, és
kitelepítették őket, vagy maradhattak a házukban, de ezután már úgy éltek, mint
egy rezervátum lakói. Megismerjük az áldozatokat, a felelősöket és a szovjet
virtusba belerokkant vakmerő önkénteseket. Megismerjük azokat, akik számára
Csernobil filozófiai probléma, az atomkorszak utáni ember alapító mítosza, és
azokat is, akik a szovjethatalom ellenségeit, a Nyugatot és az árulókat okolják
érte.
Csernobil nemcsak egyéni, családi, hanem
nemzeti tragédia is. Nem szovjet, nem orosz, nem is ukrán, hanem fehérorosz
nemzeti tragédia. A tízmilliós nemzetből több mint kétmillióan élnek szennyezett
területen. Mert amikor a szovjet híradókban örömhírként közölték, hogy
szerencsére nem Kijev felé szállt a radioaktív felhő, azt nem közölték, hogy
Minszket és Fehéroroszországot borította el. Mivel a birodalom itt többször is
erőszakkal állította meg a nemzetté válás folyamatát, sokan csak ekkor
döbbentek rá, hogy az ő sorsuk más, maguknak kell kitalálniuk, hogyan menthetik
meg az életüket. A gyarmati sorban élő nemzet a csernobili katasztrófával
lépett be a világtörténelembe. Mert az afganisztáni háború és az
atomkatasztrófa a birodalmat is romba döntötte.
Csernobil minden szereplő számára
korszakhatár. A boldog tudatlanság elvesztését jelenti, ahonnan csak hosszú idő
után lehet eljutni a rezignált, keserű bölcsességig. Vannak, akik már
eljutottak ide, és vannak, akik most csak most indulnak el, mint a
Szolzsenyicint olvasó falusi párttitkár. Egyesek menekülnek a zónából, másokat
meg vonz az a terület, amelyet lassan visszahódít a természet.
Csernobil nemcsak katasztrófa volt,
hanem figyelmeztetés is. És Alekszijevics szerint minden nemzedéknek olvasnia
kell a jövőnek hagyott jelekből.
Csernobil ma is aktuális. És aktuális
lesz még 48 ezer évig.
Kedvenc idézeteim
1)
A
szarkofág olyan holttetem, amely lélegzik. Halált lélegzik.
2)
Több
mint húsz év telt el a katasztrófa óta, és még mindig nem tudok válaszolni arra
a kérdésre, hogy miről teszek tanúságot: a múltról vagy a jövőről? Olyan könnyű
lecsúszni a banalitásba… A borzalom banalitáásba… De én úgy nézek Csernobilra,
mint egy új történet kezdetére – ez nemcsak tudás, hanem előtudás is, mert az
ember ennek hatására kezdte vitatni az önmagáról és a világról alkotott korábbi
elképzeléseit.
3)
Halál
rejtőzött mindenütt, de ez valamilyen más halál volt. Új maszkot viselt,
korábban ismeretlen külsőt öltött.
4)
A
győzelem nálunk nem esemény, hanem folyamat. Az élet harc.
5)
Néha
átvillan az agyamon egy szentségtörő gondolat: és ha az egész kultúránk csak
egy láda, tele régi kéziratokkal? Minden, amit szeretek…
Gondolatok
Persze,
előbb láttam a HBO sorozatát, mint olvastam volna a könyvet. Megrázó mind a
kettő. Nem éltem át, és nem is akarok hasonlót átélni. Pokoli lehet.
Pont
ezért is nem tudom, hogy szépirodalom-e ez vagy dokumentumregény, elvégre,
interjúk, tapasztalatok olvashatók benne a katasztrófáról, és rengeteg időt és
utánajárást igényelt, mégis egy szépíró szemén keresztül látjuk az egészet.
Nem
kellettek érzelmi ráhatások, a valóság tényei Alakszijevics köntösében
rendkívül érzelmesek, meghatóak, megrázóak. A sokk ténye a valóság.
Nem
hatásvadász és nem szájbarágós.
Katonák,
munkások, likvidátorok, özvegyek, gyerekek, lakosok történetei.
Nem
lehet egyszerűen felfogni azt, amiről szól.
Ha
túllátunk a szovjet traumán, a katasztrófán, ez egy tükör a világnak: ilyenek
vagyunk mi. Kicsiben úgy, mint nagyban. Helyben, mint világszerte. Valaki csak
kicsit, valaki nagyon. Szól arról, miért kellenek a szolgalelkű, naiv emberek?
Miért fontos és kinek jó a butaság, a tudatlanság? Hol kezdődik az ostobaság
káros hatása. Milyen az állami felelősség, és kik az igazi hősök? Nem utolsó
sorban milyen hatása van annak, ha egy nyilvános megszégyenüléstől félő
nép/ember hazudozni kezd. Nem csak a közvetlen környezet issza meg a levét az
itt és mostban.
Ez
a dolog mindenhogyan borzalmas.
Csak
erős idegzetűeknek való ez a könyv, és annak is, aki érdeklődik a téma iránt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése