Nemrégiben
látott napvilágot a hányattatott sorsú Nemzeti alaptanterv, amiben engem, mióta
elvégeztem a gimnáziumot a dolog irodalom része izgat igazán. Mert azt a hiú
ábrándomat nem kergetem ezzel kapcsolatban, hogy az életre neveljenek, vagy
normális nyelvórák legyenek, esetleg a történelem és az irodalom valahogy
időrendbe keveredjenek, például, hogy ne a második világháború alatt
próbálkozzunk az Antigonéval.
Nem
rágtam át magam rajta, cikkeket olvasgattam a témában, és lám, gyakorlatilag
semmi sem változott az elmúlt évekhez képest.
Wass
Albert művek, Toldi, Az ember tragédiája, Légy jó mindhalálig, Egri csillagok,
A helység kalapácsa, Pál utcai fiúk, János vitéz. Mellettük megjelenik Szabó
Magda, Choli Daróczi József, Agatha Christie, Hrabal, Márquez, Shakespeare és
Moliére is.
MELEGEN AJÁNLOTT
KÖTELEZŐ
Nem
lehet a témát személyes gondolatok nélkül leírni, így a kályhánál kezdem. A
fent felsoroltak cseppet sem voltak a szívem csücskei, következésképpen,
ímmel-ámmal olvastam a kötelezőket, vagy el sem olvastam őket, esetleg csak
rövidítve. Nem értettem. Egyszerűen nem voltam elég érett a Kőszívű ember
fiaihoz vagy Az aranyemberhez. Iskolán kívül a szüleim rengeteg könyvet
olvastak, az évek alatt szép könyvtárat hoztak létre. Anyukám adta a kezembe a
Csíkos és Pöttyös könyveket, Robin Cookot, édesapám A zöldsapkásokat és Kurt
Vonnegutot, meg Rejtőt. Amiket ők adtak, elolvastam. Később gimiben már muszáj
volt elolvasni – persze kijelentettem, hogy Az aranyembert nem – a kötelezőket,
de a szüleim nélkül sosem szeretem meg az olvasást. Ők tudtak hozzá kedvet
csinálni, ismerték az ízlésemet.
A
másik ok osztálytársaim voltak, főleg egy fiú miatt kezdtem el olvasni, aki
tetszett, és beszélgetni szerettem volna vele. Azt olvastam, amit ő, és így
valahogy más megvilágításba helyezkedtek azok a kötelezők is, amiket nem
szerettem, illetve ő a tanár által mondott „melegen ajánlott olvasmányokat”
vette a kezébe.
A
„melegen ajánlott irodalom” volt az, amit vagy nem tudtunk venni órán, mert nem
volt rá idő, vagy a tanár úgy gondolta, hogy az esetleg érdekelhet minket. Azok
között mindenféle író, műfaj, kor szerepelt szinte válogatás nélkül.
Míg
órán például megesett, hogy fél évig a Bibliát elemeztük, aztán rohamléptekben
mentünk az anyaggal tovább, mert év végére végezni kell az adott penzummal.
Később tanárcserék voltak, egyik sem volt a helyzet magaslatán. Volt, hogy egy
hétvége alatt kellett kötelezőket kiolvasni; pénteken feladták, hétfőn dolgozat
vagy felelés, a tanár meg a térdét csapkodta, hogy nem megy nekünk, és ő nem
érti.
GONDOLKODJ SZABÁLYOK
KÖZÖTT
A
másik probléma amellett, hogy nagyon megy most a „magyarrá nevelés”, hogy nem
gondolkodhatsz máshogy. Úgy gondolkodhatsz, ahogy azt megkövetelik, de ha saját
gondolatod támad, az rossz, nem mondhatod ki, nem kérdezhetsz rá. Mondjuk, a
verselemzéseknél. Mire gondolhatott a költő? Ugyebár. Ugyan már! Azt rajta
kívül szerintem senki nem tudja, de lényeg, hogy nem engednek elmászkálni, csak
a körön belül lehet mozgolódni. S, ha nem érted a szöveget, akkor csak
bólogatni tudsz, de se a kérdést, se a választ nem fogod tudni. S mint tudjuk,
az élet nem ilyen. Ha nem tudsz önállóan elvégezni egy feladatot, mehetsz a
levesbe.
„CSODÁLATOS NAGY, KÉK
BURA ALATT”*
A
harmadik dolog, amit imádtam többed magammal együtt, amikor olvasónaplót
kellett készíteni, vagy kérdezz-felelek házi feladatokat kaptunk, mert ott
kutatni kellett, elképzelni, ezért valahogy könnyebben tudtuk feldolgozni a Pál
utcai fiúkat, vagy másokat, de sajnos, ilyenből kevés volt.
A
fiatalokat, gyerekeket rávezetni kell az olvasásra, ám most nagyon afelé megyünk,
hogy elrettentsük őket. Egyrészt, nem fogják érteni, másrészt túl sok minden
van bezsúfolva túl kevés idő alá**.
Aláírom,
hogy kellenek a nagyok, a régiek, a klasszikusok, és ha már magyarok vagyunk,
akkor a magyar irodalom, de kellenének olyan olvasmányok is, amik ha másért nem
is, csak azért legyenek, hogy
a)
tudjanak gondolkodni – Mit szeretek? Mi a véleményem? Hogy lehet az élethez
hozzáállni?
b)
tudjanak választani – ha az egyik tetszik, lehet, hogy a másik is fog? Ha nem
tetszik, merem-e letenni, mást választani? Vannak lehetőségeim?
Rengeteg
embert undor fog el az olvasás kapcsán. Üres, unalmas időtöltésnek gondolja, kényszernek,
csak azt olvassa el, ami három sornál nem több. Vannak ilyenek is, de köztük
elveszik az is, aki esetleg olvasna / olvashatna. Nem mindenki születik az
olvasás szeretetével.
Mint
én is. A kötelezőket általában akkor olvastam el, amikor kedvem volt hozzá,
párat iskolaidőben, a többit a nyári szünetben.
A
viszonylagos szabadságom pedig most ott tart, hogy igen szépen megpakolt
könyvespolcaim vannak, szabadidőmben olvasok is.
Mindent
összegezve, én nem gondolom, hogy a diákokat is bele kell ebbe vonni, de
gondolni kell velük. Igenis, több kortárs irodalom kell, igenis több olyan
fantasy és sci-fi, ami erősíti a mainstream vonalat, mert azokat mindenki
olvassa, ők is, talán kicsit közelebb is áll hozzájuk, és nem utolsó sorban,
megszeretteti velük az olvasást.
A
telefonkönyvszerű adatoktól, írói önéletrajzoktól, a száraz óráktól és
anyagoktól nem fog megjönni a kedvük. Inkább elfordulnak a könyvektől, mert
kudarc élményük lesz az olvasás kapcsán, nem pedig siker. És ez a kulcsa
mindennek. Ha sikerül valamit elolvasni, és az még tetszik, gondolatokat
ébredsz, amiket meg tudsz vitatni anélkül másokkal, hogy butának lennél
bélyegezve, afelé fordít, hogy legközelebb is levegyél valamit a polcról,
netalán olyan felnőtt legyél, aki nem a ruháitól és cipőitől nem tud mozdulni a
lakásban, hanem a felhalmozott könyvektől.
*Pál utcai fiúkban az
eget jellemezték így.
**Bár az óraszám
némileg csökkent, az adag maradt a régi.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése